עוד באותו נושא

איך תתמכו באישה אחרי לידה שקטה?

תמיכה אחרי לידה שקטה

תגובות רגשיות אחרי לידה שקטה

אישה שנמצאת אחרי לידה שקטה וחוותה אובדן של תינוק נמצאת בסערת רגשות גדולה ובמצב רגיש מאוד. מנעד הרגשות לאחר לידה שקטה הוא רחב מאוד ונע בין תסכול, כעס, עצב, רגשות אשמה, ייאוש, דיכאון, ולעתים גם הדחקה. אחד מהקשיים הגדולים ביותר בחוויית הלידה השקטה הוא חוסר התקשורת עם הסביבה וחוסר היכולת של הסביבה להכיל את הרגשות העזים והעצב הגדול. במקרה של אובדן הריון קיים פער גדול בין החיבור של האם והאב לתינוק שברחם ולממשיות שלו עבורם ובין היכולת של הסביבה לתפוס את קיומו, שהרי הוא לא נולד ואף אחד לא הספיק להיקשר אליו ולא נדרש להיפרד ממנו.

תינוק שנפטר הוא עולם ומלואו עבור הוריו

העצב והאבל על אובדן תינוק הוא ממשי ביותר עבור ההורים ובמיוחד עבור האם שנשאה את התינוק ברחמה. אובדן של תינוק עבור הוריו הוא אובדן ל עולם ומלואו, חיים שלמים שלא יתקיימו, חוויות, ציפיות, תקוות והרבה אהבה שאין למי להעניק. ההורים שבחרו שם לתינוק שלהם, קנו לו בגדים וניסו לנחש למי יהיה דומה הספיקו להיקשר אליו ולאהוב אותו ולעומתם בני המשפחה והחברים אינם חשים את אותו הכאב. מתוך הפער הגדול הזה נולד חוסר היכולת של הסביבה להבין ולהכיל את רגשותיהם של ההורים ובייחוד את רגשותיה של האם. שחייה נעצרו באחת ולעולם לא ישובו להיות כפי שהיו.

חייה נחלקים לחיים שלפני הלידה השקטה ולאלו שאחריה והיא מתקשה לשמוח, להיות אופטימית ואינה מוצאת טעם לחייה. היא חושבת בכל רגע על הבטן הריקה שלה ועל התנועות שכבר אינה מרגישה, היא נזכרת בתינוק שלה, ברגעי הפרידה שלה ממנו, בפעם האחרונה שהרגישה אותו מתנועע בתוכה ועדיין נדרשת להמשיך בחייה כרגיל, לעתים אף לשוב לעבודה ולשגרת החיים הרבה לפני שהיא מסוגלת לכך נפשית ופיזית. כל גורם בסביבתה שמזכיר לה את ההיריון שאיבדה מקשה עליה מאוד וגורם לה להסתגר ולהתרחק מכולם. האנשים בסביבתה מנסים בדרכם לעודד ולחזק. משפטים כמו "הכל לטובה”, תתחילי שוב מחדש”, "עוד יהיו לך ילדים” נאמרים מתוך כוונה טובה אך יוצרים כעס גדול ומובילים לריחוק נוסף. בעיני האם שאיבדה את ילדה אין שום דבר שיכול להצדיק את מותו או דבר שיכול להוות תחליף או פיצוי על שאיבדה.


אז איך תתמכו באישה אחרי לידה שקטה?

ראשית יש להתחיל בהבנה שזהו מצב שלא ניתן לתקן ולכן אין טעם לנסות ולפתור את הבעיה בדרכים שונות. עליכם לגלות רגישות רבה לכאב ולאבל, להכיל אותם ללא תנאי ולאפשר לאם האבלה להיות עצובה, להתאבל ולכאוב.

להיות שם בשבילה


זה נשמע פשוט אך זהו דבר שדורש רצון וכוח. הכלה, הקשבה ותמיכה מתבטאות ביכולת שלכם להיות נוכחים גם במצבים קשים ומביכים. ההבנה שאין צורך לעשות דבר אלא פשוט להיות שם תקל עליכם את ההתמודדות עם הסיטואציה. בניגוד לתפיסה הרווחת שאנשים זקוקים למרחב בעתות משבר תחושת הבדידות היא קשה מנשוא. אלא אם כן נתבקשתם במפורש ללכת, הנוכחות הפיזית שלכם תסייע בהקלה על הכאב.

להכיר בכאב


הכרה באובדן ובכאב הכרוך בו היא הדבר החשוב והמשמעותי ביותר שתוכלו לעשות. כאשר הסביבה מאפשרת לאדם לכאוב ולהתאבל היא מסייעת לו להתמודד עם האבל שלו בצורה טובה יותר. החכמה במנהגי האבלות הנהוגים ביהדות ובכלל היא בהבנה שהאדם שמתאבל זקוק להכרה בכאב שלו אשר יכול להתבטא בדרכים שונות. כעס גדול, עצב עמוק, זעם וטלטלה רגשית הן תגובות טבעיות, נורמליות ובריאות לאובדן גדול שכזה והיכולת להחצין את הרגשות הללו ולהביע אותם ללא חשש תסייע לאם האבלה לעבד את רגשותיה ולהתמודד עם האבל שלה. הכירו בכאב שלה, אפשרו לה לכאוב, תנו לה לבכות והניחו לה להביע כל רגש ללא ביקורת.

לזכור את התינוק שאיננו

אנשים זקוקים למקום לדבר בו על יקיריהם, לספר על האדם שאיננו ולהתאבל עליו בקול רם וכך גם ההורים האבלים. הם רוצים לדבר על התינוק שלהם, לספר איזה שם בחרו לו, לשוחח על רגעי הפרידה ועל המראה שלו בזמן הלידה. זכרו שגם אם לא תדברו איתם על כך הם עדיין יחשבו את אותן המחשבות. היכולת לעשות זאת בשיחה מול אדם אחר מאפשרת הכרה באבדן ובכאב ונותנת מקום לתינוק שנפטר להיזכר ולהיות מונצח.

לדבר פחות ולהקשיב יותר


אין לכם יכולת לתקן את העוול שנעשה או להשיב את התינוק שאיננו. הקטנת האובדן וניסיון לומר מילים שנועדו לסייע להורים האבלים להתקדם או לשכוח תשיג תוצאה הפוכה. אל תנסו לתקן את כאבם, לשמח אותם או להזכיר להם שעליהם להיות אסירי תודה על מה שיש. גם אם ישנה אמת הגיונית בדברים הללו המשמעות הרגשית שלהן היא הרסנית עבור ההורים האבלים. אמירות רוחניות, מעצימות או דתיות אינן יכולות לתקן לב שבור ובסיטואציה הזו הן יכולות אף לגרום לניכור ובדידות. נסו לדבר פחות ולהקשיב יותר.


אם עברת לידה שקטה ואינך יודעת כיצד לדבר על הנושא עם הסובבים אותך תוכלי לשתף את הפוסט בפייסבוק. כך תוכלי לספר למשפחה, לחברים ולמכרים שלך על האובדן שלך ועל הדרך הנכונה לפנות אלייך ולתקשר איתך בתקופה הרגישה שלאחר האובדן


להרשמה
להודיע על
guest

0 תגובות
משוב
לצפות בכל התגובות