לידה שקטה

אבל אחרי לידה שקטה – התמודדות לפי מודל חמשת שלבי האבל

התמודדות עם אבל אחרי לידה שקטה

התמודדות עם אבל אחרי לידה שקטה לפי מודל חמשת שלבי האבלתחושת אבל אחרי לידה שקטה היא עמוקה ומלווה בתחושת בדידות וכאב. אחרי לידה שקטה האם מוצאת את עצמה במצב קשה מבחינה פיזית וגם מבחינה רגשית. התקופה שאחרי הלידה אשר נקראת גם "משכב לידה" מלווה בכל התופעות הפיזיות של אחרי הלידה אף היא אינה חובקת תינוק. אישה שסיימה את ההריון בידיים ריקות אינה חווה את ההתרגשות שבמפגש הראשון עם התינוק שלה והאובדן מדגיש את כל המשמעויות הפיזיות של הלידה.

מהבחינה הרגשית, התכניות לעתיד, החלומות והתקוות, הציפייה לקראת בואו של התינוק החדש, כולן מתנפצות באחת ומותירות את האם בכאב גדול ובצער עמוק אשר קשה מאוד להתמודד איתו. חוסר היכולת של הסביבה להכיל את האובדן, לתפוס אותו כאמיתי וממשי, לדבר עליו ולהכיר בו מוביל לתסכול רב ומדגיש את הכאב הגדול עוד יותר.

התמודדות עם אבל אחרי לידה שקטה – מודל חמשת שלבי האבל

מודל חמשת שלבי האבל הוא מודל אשר מתאר את חמשת השלבים שעובד אדם בתהליך עיבוד האבל שלו. המודל אותו פיתחה הפסיכיאטרית אליזבת קובלר-רוס מפרט את השלבים לעיבוד האבל ולהשלמה איתו. על פי המודל השלבים השונים לא חייבים להתקיים לפי הסדר או להתקיים בכלל וכל אדם חווה אותם באופן אינדיבידואלי. שלבי המודל הם לא בגדר חובה. תהליך ההתמודדות עם האבל הוא אישי ואין דרך לזרז אותו או לדלג עליו. מודל חמשת שלבי האבל צריך להתקיים באופן טבעי עד לשלב האחרון שלו – שלב הקבלה.

ההתמודדות עם אבל אחרי לידה שקטה מתאימה למודל זה משתי סיבות עיקריות. בתחילה מודל זה ייצג התמודדות של אנשים ען מותם הקרב שלהם עצמם בשל מחלה סופנית. רק לאחר מכן הותאם לסוגים אחרים של אובדן. אישה אשר חווה לידה שקטה מתמודדת עם אובדן התינוק שלו ותחושת אובדן התמימות ובמקרים של הפסקת הריון גם עם הצורך לקבך החלטה על הפסקת חייו של התינוק שלה ועם הבשורה על היותו חולה או פגוע.


הכחשה

בשלב ההכחשה תרגישי שאינך מאמינה שהנורא מכל קרה לך או עומד לקרות לך. הוא מתבטא במחשבות כמו "אני לא מאמינה שזה קורה לי", "זה לא יכול להיות" או "אולי מדובר בטעות". זהו מנגנון אשר מבטא את חוסר היכולת להאמין ולקבל את החדשות הקשות ומאפשר לך זמן לעכל, לגייס את כוחותייך ולהתארגן נפשית ופיזית לקראת ההתמודדות עם האובדן.

כעס

בשלב הכעס תחושי כעס גדוך על הסובבים אותך ועל עצמך. הוא מתבטא במחשבות ואמירות כמו "זה לא הוגן!" או "איך יכול להיות שזה קורה לי?" ההכחשה וההדחקה מתחלפות ברגשות של כעס, שנאה וקנאה. הכעס שאת חשה מופנה גם כלפי הסביבה שלך, הצוות הרפואי ובני משפחתך ולכן הוא קשה לבמיוחד גם עבורם.

מיקוח

זהו שלב שמתקיים יותר במקרים בהם מדובר על ממצא רפואי או החלטה לבצע הפסקת הריון שלב המיקוח מתבטא במחשבות ואמירות כמו "אני אעשה הכול, רק שיהיה בסדר". ההתמודדות עם בשורת המוות המתקרב ועם הצורך לקבל החלטה קשה תביא אותך לנסות ולשנות את המציאות בכל דרך. ההתמקחות מבטאת את הצורך שלך לנסות ולמנוע את הבלתי נמנע.

דיכאון

בשלב זה תחושי שאין יותר טעם לחייך ושאין דרך שבה תשובי להיות שוב מאושרת. אמירות ומחשבות כמו "אין טעם לחיי" או "החיים שלי נגמרו כאשר התינוק שלי נפטר". שלב הדכאון מתבטא בתחושת אובדן חזקה, מחשבות שליליות על העתיד, תחושת כישלון והחמצה ורגשות אשם עזים. זהו שלב בו תחושת הבדידות שלך נמצאת בשיאה ובמהלכה את תעבדי את החוויה ותיהי מוכנה להגיע לשלב הבא  – השלמה .

קבלה

בשלב זה תחושי הקלה מסויימת ותרפי מהנסיון שלך לשנות את המצב ומתחושת הכעס והאשמה. אם עברת את השלבים הקודמים, כעת תיהי מסוגלת לבטא את רגשותייך ולהשלים עם העובדה שאיבדת תינוק ושזהו דבר קשה ובלתי הפיך. ייתכן שתרגישי קהות חושים, תשישות ועייפות. עם שלב ההשלמה וקבלה תוכלי לחזור ולעסוק באובדן שלך, בחוויית הלידה השקטה ובתינוק שאיבדת אך הדבר יגרום לך פחות לסערת רגשות.

 

אבל אחרי לידה שקטה – התמודדות לפי מודל חמשת שלבי האבל
5 (100%) 17 votes

Share
Share
Share
%d בלוגרים אהבו את זה: